Tänään vietetään YK:n rasisminvastaista päivää ympäri maailman. Juuri tänä päivänä, vuonna 1960, poliisi avasi tulen ja tappoi 69 rauhanomaisen mielenosoituksen osanottajaa Sharpevillessa, Etelä-Afrikassa. Vuonna 1966 YK:n yleiskokous julisti päivän kansainväliseksi rotusyrjinnän vastaiseksi päiväksi, ja kehotti kansainvälistä yhteisöä lisäämään ponnistuksiaan kaiken rotusyrjinnän poistamiseksi. Suomi on ratifioinut vuonna 1970 YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen, jonka velvoittamana on ryhdyttävä kaikin asianmukaisin keinoin rotusyrjinnän poistamiseen sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Ihmisten yhdenvertaisuus on myös perustuslakimme ydin.

Vuonna 2021 päivää vietetään teemalla ”nuoret rasismia vastaan”. #FightRacism #Standup4humanrights (YK-liitto.2021)

Kun pohditaan mitä rasismi sitten on? siitä ollaan ainakin Some keskusteluissa montaa mieltä. Yleisenä käsitteenä rasismi tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismi on ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista. Rasismiin kuuluu usein se, että omaa ryhmää pidetään parempana kuin toisten ryhmiä. Rasismi aiheuttaa eriarvoistumista ja vahingoittaa sen kohteiden lisäksi koko yhteiskuntaa. Rasismia käytetään vallan välineenä. Monesti huomaa myös että rasismia halutaan yleistää myös ikään sidonnaiseksi syrjinnäksi ja puhutaan ikärasismista, mielestäni tämä määritelmä on jo sivuraiteilla alkuperäisestä, mutta on jo niin yleistynyt kansan parissa että annettaneen sen nyt tässä kohtaa olla rauhassa. Nyt kuntavaalien alla olen havainnut myös aivan uuden termin, kun puolue pitää itseensä kohdistuvan kritiikin rasismina. Tässä mennään oman ajatusmaailman mielestä täysin metsään, eihän puolue ole etninen ryhmä tai uskonto? Se että halutaan huudella mitä sylki suuhun tuo ja muut ovat erimieltä ei tee heistä rasisteja, vaan eri tavalla ajattelevia. Rasismia ei tule siis sotkea sananvapauteen siinä mielessä.

Miten rasismi näkyy sitten arjessa? Se näkyy ikävä kyllä monessakin paikassa. Se näkyy ihmisten ikävissä puheissa. Se näkyy alentavana käytöksenä. Näin poikkeusaikana, kun ei tule paljoa liikuttua kaupungilla saatikka matkusteltua, on havainnot lähinnä lehdistä ja sosiaalisesta mediasta. Olen järkyttynyt, siitä millaista tekstiä suomalaisten aikuisten ihmisten näppäimistöltä lähtee. Toki tänä päivänä kaikki näkyy niin paljon laajemmin ja leviää nopeammin, kiitos sosiaalisen median ja internetin ylipäätään. On todella helppo löytää tietoa puolin ja toisin. Ihmisten vastuu lähdekritiikistä korostuu, meidän täytyisi muistaa, että kaikki mitä internetissä lukee ja näkyy ei todellakaan ole totta. Jos jotkut teinit haluavat käyttäytyä huonosti ja eivät halua maksaa bussimatkaa vaan kiukuttelevat provosoituvalle bussikuskille, ja päätyvät sivullisen kuvaamana nettiin, ei tee kaikista maahanmuuttajataustaisista teineistä samanlaisia. Näitä videoita on monia ja niitä on helppo toteuttaa irrottamalla asiat yhteydestään. Hyvässä muistissa on vielä kuinka Trumpi sai (ja saa osin edelleenkin) ihmiset uskomaan mitä päättömämpiin väitteisiin, joilla ei ole mitään totuuspohjaa. Tämä ideologia on levinnyt ikävästi myös Suomeen ja näkyy nyt myös kuntavaalien aikana, mitä kummallisempina lausuntoina, kun twitter julkaisua pidetään lähteenä siitä mitä joku väittää jonkun toisen sanoneen tai tehneen. Muista lähdekritiikki.

Itse yritän elää elämääni suvaitsevaisesti kaikki edellä mainitut ihmisryhmät sulavasti sekoittuen. En näe eroa sillä onko jollain tummempi hipiä kun toisella, tai kumartaako toinen Mekkaan vai palvooko ristiä. Suvaitsevaisuus näkyy työelämässä monikulttuurisena työyhteisönä, joka on avoin ja utelias toisen elämäntarinaa kohtaan. Se näkyy asiakastyössä, joka pyrkii ottamaan huomioon kaikki asiakkaan tasa-arvoisesti. Minulle tärkeämpää on se mitä ihminen tekee ja puhuu. Voit olla eri mieltä tai samaa mieltä, kunhan pyrit siihen että et tarkoituksellisesti loukkaa toista teoillasi ja puheillasi. Nuorena minulla oli bändi ja soitimme punk musiikkia, juuri sellaista kantaaottavaa melodista räminää. Kappaleissamme usein otettiin kantaa siihen miten ihmeessä joku voi olla niin vihainen ja ennakkoluuloinen, ja tästä on aikaa jo 25 vuotta. Maailma ei ole siis paljoa muuttunut, jos lehtiä lukee.

SDP:n vaaliehdokkaat allekirjoittavat sitoumuksen asettuessaan ehdolle ja sitoumuksessa vakuutan omalla allekirjoituksellani puolustamaan ihmisoikeuksia ja demokraattisia periaatteita, torjun kaiken rasistisen väkivallan muotoja enkä levitä tai julkaise näkemyksiä, jotka lietsovat vihamielisyyttä.

Tämä on itselle todella helppo luvata ja toteuttaa, ja yksi niistä syistä miksi juuri SDP oli se valinta jonka riveissä haluan ehdokkaana vaaleissa vaikuttaa.

Marko Kivihalme

Vihdin Demarit