MARKO KIVIHALME 177

Moikka, olen Marko Kivihalme 45-vuotias ja asustelen avopuolisoni kera Otalammella, jonne muutimme nelisen vuotta sitten Helsingistä.

Olen intohimoinen koiraharrastaja ja harrastuksesta on ajan saatossa tullut elämäntapa, koulutan sivutyönäni agilityä pari kolme iltaa viikossa, ja olen aiemmin toiminut vuosikausien ajan eri koirayhdistysten hallituksissa, sekä puheenjohtajana.

Yhdistystoiminta on ollut itselle luontainen tapa vaikuttaa asioihin. Ensimmäisen yhdistykseni perustin jo alle parikymppisenä, kun silloiselta kotipaikkakunnalta puuttui aktiivinen elävänä musiikin yhdistys, sittemmin edustus vaihtui taloyhtiöihin ja koiraharrastuksiin. Olen kokenut, että osallistumalla itse voi asioihin vaikuttaa ja niitä kehittää eteenpäin.

Päivätyökseni olen johtavana sosiaaliohjaajana Helsingissä varhaisen tuen perhetyössä, jossa pyritään auttamaan perheitä ja nuoria jo ennen kuin asiat mutkistuvat liikaa. Olen työskennellyt Helsingin kaupungilla jo parinkymmenen vuoden ajan lasten ja nuorten parissa, suurimman osan ajasta lastensuojelussa. Nyt viimeisimmät vuoden esimiestehtävissä. Koen erittäin tärkeäksi lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyn ja perheiden tukemisen. Nuorten harrastusmahdollisuuksien turvaaminen ja lisääminen, koulunkäynnin tukeminen ja riittävät opiskelumahdollisuudet ovat tärkeitä keinoja syrjäytymisen ehkäisyyn ja itsenäistymisen vahvistamiseen. Nuorten matalan kynnyksen palveluiden ja mielenterveyden tukeminen on panostusta tulevaisuuteen.

Perheiden asioiden lisäksi luonto ja luonnossa liikkumismahdollisuudet ovat tärkeitä. Olisi tärkeää, että pääsisimme nauttimaan myös tulevaisuudessa meidän mahtavasta luonnosta ja liikkumismahdollisuuksista. Meillä on upeita ulkoilualueita ja niitä tulee vaalia.

Tärkeänä koen myös joukkoliikennemahdollisuuksien huomioimisen, meistä todella moni käy töissä pääkaupunkiseudulla ja liikennöinti pitää turvata kohtuullisin kustannuksin, ruuhkamaksu kohdistuu paljon meihin työssäkäyviin, ja varsinkin pienituloisilla se voi olla isokin osa omasta lompakosta.

Pyrin itse minimoimaan omaa kuormitusta ilmastolle, ja kestävä kehitys, ilmastonmuutoksen hidastaminen on itselle sydämen asia. Olen jo yli 15 vuoden ajan syönyt kasvisruokaa, ajan pääsääntöisesti biokaasulla ja pyrin kulutustottumuksissa ekologisuuteen.

Hienoa päästä edustamaan SDP:tä kuntavaaleissa ja toivon mukaan jatkossa kunnanvaltuutettuna!