Puheeni 10.12.2018 Vihdin kunnanvaltuustossa joukkoliikenteen järjestämistapaselvityksestä:

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, kanssa ihmiset.

Kuntavaalien jälkimainingeissa kaikki poliittiset ryhmät tuntuivat olevan lähes surullisen yksimielisiä siitä, että joukkoliikenteelle olisi tehtävä jotain. Kunnanhallitus päättikin aloittaa selvitystyön Vihdin joukkoliikenteen järjestämisestä.

Tyhmempi ja tietämättömämpi olisi saattanut luulla, että selvitystyö ei ole itseisarvo vaan, että sen seurauksena tulisi muutos vallitsevaan tilaan. Puheiden perusteella olisi voinut luulla, että Vihti on kehityksen tiellä. Historiaa tunteva osasi varmasti jo nähdä mihin tässä päädytään.

Nyt vähän toista vuotta myöhemmin selvityksen valmistuttua olemme saaneet todeta, että HSL olisi todellisuudessa varsin edullinen vaihtoehto. Se olisi vaihtoehto, jolla Vihti siirtyisi kehityksen tielle.

Tosiasia taitaa kuitenkin olla, että joukkoliikenteen kehittäminen oli valtuuston enemmistön osalta vain sananhelinää. Muutosta pelätään.

Näyttää siltä, että ainoa mitä ollaan asian eteen valmiita tekemään, on selvittely. Historia toistaa itseään.

Maailmalla puhutaan yksityisautoilun vähentämisestä ja käydään taistelua ilmastonmuutosta vastaan. Meillä Vihdissä päättäjien suurin pelko tuntuu olevan joukkoliikenteen käyttäjämäärien kasvu.

Arvoisa puheenjohtaja. EI tällä tavalla sotia voiteta.

Nyt on vihdoin aika tehdä ratkaisu HSL liittymisneuvottelujen jatkamisesta.

Niin, ovatko Vihtiläiset halukkaita liittymään HSL:n jäseneksi? Olenhan minä kysynyt: Kyllä ovat.

-Olli Ikonen